piątek, 23 grudnia 2022

Ciao amici

Buongiorno

Prachowskie Skały

Ponownie jesteśmy w Czechach. Ostani dzień wizyty w Czeskim Raju. Ostatni, bardzo ciepły, wręcz upalny dzień. Zaplanowaliśmy na ten dzień być może najciekawszą, może najładniejszą atrakcję skalną Czeskiego Raju, znajdująca się niespełna 10 km od Jicina. Nazwa pochodzi od pyłu, kurzu, co w języku czeskim znaczy „Prach”. To miejsce to liczne iglice, mnóstwo wież, strzelistych kamiennych ścian pełnych wspinaczy. Poza tym już po wizycie w tym fantastycznym miejscu dowiedziałem się że w tym miejscu kręcone były sceny do takich filmów jak Hellboy, Van Helsing czy The Last Knights.

strzeliste wieże

wspinacze

Wyjeżdżamy po śniadaniu i kierujemy się na jeden z parkingów usytuowanych pod główną bramą wejściową do parku. Prachowskie Skały oferują dwie trasy. Zieloną, 3,5 km przewidywany czas 2,5h oraz krótszą, żółtą, 1,5 km z przewidywanym czasem 1h. Naturalnie, ku uciesze naszych dzieci wybieramy dłuższą trasę. Pomimo upału stwierdzamy że niewiadomo kiedy tu ponownie wrócimy i kupujemy wersję dłuższą. Francesca również nam towarzyszy. Zatem wyruszamy w labirynt skalnych postaci. Wysokich, ostrych, strzelistych obelisków. Okazuje się że w wielu miejscach, zacienionych, jest chłodno.

kolejne skały

chłodne tunele

Każda wizyta w takich miejscach sprawia że kontemplując tego typu miejsca potwierdzamy w zażartych dyskusjach że natura jest wielka i niesamowita. Absolutnie zjawiskowe miejsce.

Mym zdaniem najciekawszym punktem na trasie naszej wycieczki to Korytarz Cesarski. Cesarski gdyż z niepotwierdzonych źródeł możemy się dowiedzieć że te rewiry skalne odwiedzał cesarz Franciszek I.

Bez wątpienia Korytarz Cesarski jest najpiękniejszym fragmentem Prachowskich Skał. Zgodzę się z #hasajacezajace.com, że Prachowskie Skały i Korytarz Cesarski są jednym z najciekawszych miejsc regionu Czeskiego Raju. Spacerując po tych skalnych korytarzach w niedalekiej oddali zauważyliśmy sporej wielkości jeziorko i pojawił się pomysł aby w drodze powrotnej ochłodzić się jeziorku.

nie ma żadnych granic

ciepło

I tak też zrobiliśmy. Wizyta w ośrodku wypoczynkowym „Oborsky rybnik”, schłodzenie rozgrzanych ciał, prawdziwe lato w czerwcu. Obok zlot BMW. I na koniec wizyta w zamku Lemberk. Zamek Lemberk swe początki datuje na okres średniowieczny. Jedną z najstarszych części zamku to wieża, na którą po zakupie biletu można również wejść. Jako że my mamy wielkie szczęście, i zazwyczaj każdy zamek lub pałac podczas naszych wizyt jest w jakieś części remontowany, w tym przypadku nie było inaczej, wejście i brama wjazdowa otoczona jest rusztowaniami i siatkami remontowymi.

czeski wojak

zamkowa wieża

zamkowy dziedziniec

Sesji zwiedzania podjęli się prawie wszyscy, poza mną i Francescą oraz Majką.

Jedni zwiedzają inni odpoczywają.

A po tym wszystkim obieramy kurs na dom. Wracamy ukontentowani. Czeski Raj to fantastyczne miejsce na 2-3 dniową wycieczkę. Położone niedaleko naszej granicy. Idealne miejsce na krótki wyjazd. Szwajcarska Czeska, skalne regiony Teplic i Adrspach i Czeski Raj. Prawdziwe perełki.

Zostawiam was ze zdjęciami i prawdziwym tekstem.